Hvorfor hører vores kollegaer og medarbejdere ikke efter, selvom vi gør os umage med intern kommunikation? Ofte ønsker vi os mere mere gennemslagskraft, men det hjælper næppe at ’skrue op’. Løsningen er at kende forskel på information og kommunikation.
Jeg blev kontaktet af en studerende, som undrede sig over resultaterne af ledelseskommunikation. ”Hva’ sker der? …. Når folk har været ansat 6-8 måneder, holder de op med at høre efter!”, konstaterede han.
Forklaringen på, at alle de andre ikke hører efter, er ofte, at man ikke selv hører efter.
På min forrige Børsen blog ‘Derfor har ledelsen ikke gennemslagskraft’ skrev jeg om, hvorfor vores kollegaer og medarbejdere tjekker ud over for intern kommunikation. Så står man tilbage og savner gennemslagskraft.
På denne Børsen blog skriver jeg om et enkelt og effektivt alternativ til at ’skrue op’ for at trænge igennem, nemlig at skelne mellem information og kommunikation. 75% af det, vi i dag kalder kommunikation, er nemlig information. Mit budskab er, at det er to forskellige funktioner, og vi har brug for begge for at skabe resultater. Første skridt er at kunne kende forskel og vide, hvornår vi skal bruge hvilken funktion. Sådan øger vi udbyttet af vores indsats.
Læs gerne med på min Børsen blog – kan læses uden abonnement: En enkel forklaring på gennemslagskraft