Bragt som debatindlæg i Børsen d. 14 sep 2012.
Gode ledere afgørende
AVISEN Af Annette Franck, cand.phil., MBA, Corporate Voice
- SEP. 2012
År efter år kårer Irmas kassedamer og McDonald’s servicemedarbejdere deres arbejdspladser til top-placering i konkurrencen Danmarks Bedste Arbejdspladser.
På trods af at fastfood og detailhandel er lavprestigearbejdspladser ifølge Yougovs Brand Index.
“Her vil danskerne nødigst arbejde,” lød overskriften i Søndagsavisen den 26. august, hvor Michael Hviid Jacobsen, professor i sociologi, Aalborg Universitet, forklarede:
“Sociologer arbejder med begrebet McDonaldisering om ensformige job uden handlefrihed og kun overfladisk kundekontakt.”
Hov, stop! Er der belæg for at forveksle kvaliteten af arbejdspladsen med brand value og graden af kundekontakt?
Vi ved fra utallige analyser, at det mest afgørende for kvaliteten af arbejdslivet er ledelse. Især forholdet til nærmeste leder.
En arbejdsplads kan ikke bedømmes primært på prestige forbundet med brand value. Tænk lige logikken til ende: Skal man opgive at være en god leder, fordi virksomheden serverer burgere eller sælger dagligvarer leveret på paller?
Omvendt skulle man som leder af højprestigearbejdspladser så ikke behøve løfte en finger for at skabe et godt arbejdsliv.
Gode ledere i lavprestigeservicevirksomheder leverer virkelig værdi til samfundet, og det skal vi anerkende: Masser af mennesker har deres første møde med arbejdsmarkedet hos McDonald’s, i discountbutikker osv. Deres ledere lærer unge mennesker at passe et job og åbner jobmarkedet for udlændinge uden forudsætninger for at søge job højere i arbejdspladshierarkiet.
Derfor er disse arbejdspladser en vigtig fødekæde på arbejdsmarkedet, når medarbejderen søger videre.
Vi skal ikke acceptere den ubegrundede kobling mellem prestige versus kvaliteten af arbejdspladsen. Vi skal anerkende, hvor vigtigt det er for os alle, at disse arbejdspladser tager ledelsesopgaven dybt seriøst.